Akademia Płynnego Żywienia i Biznesu

Akademia Płynnego Żywienia i Biznesu

Rynek produkcji zwierzęcej w Polsce nieustająco się zmienia. Dotyczy to również rynku trzody chlewnej, który, szczególnie w ostatnich latach, przysparza hodowcom wiele niepokoju. ASF, zmiany legislacyjne oraz wahania cen warchlaka i tucznika sprawiają, że dziś nie wystarczy myśleć perspektywicznie o własnej hodowli i jej rozwoju, ponieważ uwarunkowania zewnętrzne sprawiają, że to za mało, by spać spokojnie.

 

Dlatego właśnie w tym roku, organizując po raz IX Akademię Płynnego Żywienia zmieniliśmy jej formułę na Akademię Płynnego Żywienia i Biznesu, zapraszając na wydarzenie nie tylko producentów trzody, którzy żywią na mokro, ale także hodowców żywiących w sposób tradycyjny. Pracując z Państwem na fermach dowiadujemy się wiele o problemach, z którymi borykacie się na co dzień i chcieliśmy Was zaprosić do dialogu, który może być początkiem jeszcze większego zacieśnienia współpracy pomiędzy producentami warchlaka i tucznika.

 

Podczas warsztatów poprosiliśmy Was o wskazanie najważniejszych założeń wymarzonego modelu współpracy z producentami warchlaka lub tucznika, ale również o chwilową zmianę perspektywy i wcielenie się w rolę drugiej strony.

 

Nie jest zaskakującym, że w obu modelach współpracy zgodnie znalazły się takie kwestie jak stabilna cena, pewność odbioru warchlaka z jednej stony i uczciwy dostawca z drugiej. Jednogłośnie mówicie o potrzebie jasnych, klarownych i transparentnych umów między Wami, ich dotrzymywaniu oraz obopólnym zadowoleniu. Wszystkie grupy wspominały o zdrowotności stadaProducenci tucznika chcieliby dostawać warchlaka w oczekiwanej jakości wraz z rzetelną informacją o statusie zdrowotności, natomiast producenci warchlaka chcieliby takiego warchlaka produkować. Tyle, że czasem, co wynika z wypracowanych modeli, informacja zwrotna od odbiorców warchlaka dotycząca zadowolenia i jakości jest niewystarczająca. I o ile inne wymarzone elementy modelu, takie jak giełda warchlaka, stabilizacja legislacyjna czy zakończenie ASF są trudne do osiągnięcia od razu, o tyle kwestie poprawiające Waszą współpracę, są w Waszej gestii i możliwe do usprawnienia od razu.

 

W strategii działu trzody chlewnej De Heus rozwój rynku trzody chlewnej od lat plasuje się na pierwszym miejscu. Robimy to nie tylko wspierając hodowców w efektywnej produkcji, ale rówież stawiając w naszych programach na rozwój stada podstawowego i zachęcając producentów do korzystania z polskiego warchlaka. Dialog, dotyczący ścisłej współpracy, do którego Was zaprosiliśmy to kolejny krok. Wierzymy, że wspólnie możemy rozwijać rynek - niezależnie od przeciwności, którym jeszcze nie raz będzie trzeba stawić czoła.

 

W Wasze ręce oddajemy materiał z warsztatów oraz ankiet. Zachęcamy do lektury, refleksji i rozmów.

Materiały do pobrania

APŻiB - do pobrania

Wymarzony model pracy z producentem tucznika/warchlaka

Pobierz plik

Podsumowanie ankiety, wypełnionej przez producentów warchlaków i tuczarzy

Pobierz plik

Akademia Płynnego Żywienia i Biznesu

6-7 września 2021 r.