Home / Informacje / Aktualności / Polskie znaczy lepsze - badania preferencji konsumentów

Polskie znaczy lepsze - badania preferencji konsumentów

- W trakcie debaty „Made in Poland – jak wykreować modę na polskie produkty. Polska żywność – szanse i perspektywy”, zorganizowanej podczas Agro Days, uczestnicy podkreślali konieczność budowania popytu wewnętrznego i promowanie pochodzenia polskich produktów na rodzimym rynku. Jak zatem Polacy postrzegają polską żywność? Temu zagadnieniu poświęcono badania przeprowadzone wśród polskich konsumentów na zlecenie firmy De Heus.

Polskie znaczy lepsze - badania preferencji konsumentów

 Z naszych badań wynika, że Polacy doceniają produkty „Made in Poland” i uważają, że są lepszej jakości, niż ich zagraniczne odpowiedniki. Szczególnie cieszy fakt, że wysoka jakość i skład produktu są o wiele bardziej cenione, niż niska cena – mówi Rafał Wiecheć, kierownik marketingu z firmy De Heus.

Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego na zlecenie De Heus, ponad 90% Polaków sądzi, że polska żywność jest smaczna. W większym stopniu przekonane są o tym panie (94% odpowiedzi) niż panowie (88% wskazań). Przekonanie o wyjątkowym smaku polskiej żywności rośnie wraz z wiekiem respondentów. Podczas gdy w grupie do 24 rż. odpowiedzi twierdzącej udzieliło 85% ankietowanych, to w grupie powyżej 50 rż. już 93%.

1.png

Dla ponad połowy Polaków największym wyróżnikiem polskiej żywności jest jej smak. W drugiej kolejności wskazywana jest jakość. Na trzecim miejscu znajduje się pochodzenie, czyli lokalność. Co ciekawe, atrybut pochodzenia docenia dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn (36% vs. 19%). Dla Panów ważniejsze są – choć nieznacznie – jakość i smak.

Najmłodsi konsumenci przywiązują mniejszą wagę, niż inne grupy wiekowe,  do jakości, czy smaku. Stosunkowo ważniejsza jest dla nich cena i różnorodność.

2.png

Ponad połowa ankietowanych uważa, że polskie mięso, wędliny i przetwory mięsne są lepsze od produktów zagranicznych. Niewiele mniejszy odsetek wskazuje na pieczywo i wypieki (48%), a co trzeci badany - na warzywa i owoce.

3.png

Dla prawie połowy respondentów informacja o braku konserwantów byłaby przekonująca do zakupu danego produktu spożywczego. 44% ankietowanych zwraca uwagę na wysoką jakość, a 40% - na brak modyfikacji genetycznych. Niemal żaden z respondentów nie wskazał na certyfikaty, czy znak jakości.

Zgoła inaczej lista odpowiedzi wygląda w przypadku osób do 34 rż. Wśród tej grupy najważniejsza jest wysoka jakość, następnie – skład produktu i brak modyfikacji genetycznej. Brak konserwantów jest dopiero na 4. miejscu.

4.png

Polacy doceniają wysoką jakość produktów także za pomocą portfela. Ponad 60% ankietowanych jest w stanie zapłacić więcej za żywność wysokiej jakości. Ponad 80% respondentów wybrałoby polski produkt zamiast zagranicznego, gdyby był w tej samej cenie.

Więcej wyników badania przeczytają Państwo w Ranczu.

O badaniu: Badanie zrealizowano w dniach 04-06.09.2017 metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 520 ankiet z osobami powyżej 18 roku życia.